Δυο έργα αναπλάσεων σε ισάριθμα αστικά κέντρα της Κεντρικής Μακεδονίας θα υλοποιηθούν μετά την υπογραφή των σχετικών αποφάσεων από τον Περιφερειάρχη Απόστολο Τζιτζικώστα.
Τα δυο έργα βιώσιμης αστικής ανάπτυξης αφορούν στις Σέρρες και το Λιτόχωρο Πιερίας και χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκούς πόρους της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας με συνολικό προϋπολογισμό 3,1 εκ. ευρώ.
Όπως τόνισε ο κ. Τζιτζικώστας, «το απολύτως επιτυχημένο πρόγραμμα Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης που ολοκληρώσαμε στην προηγούμενη Προγραμματική Περίοδο είναι και στο νέο ΕΣΠΑ, με απόφαση της διοίκησης της Περιφέρειας, ακόμα μεγαλύτερο σε πόρους. Τα πρώτα έργα αστικών αναπλάσεων στο νέο ΕΣΠΑ, έργα με άμεσο αντίκτυπο στην καθημερινότητα των συμπολιτών μας, στην εικόνα και τη λειτουργία των πόλεών μας, αρχίζουν σύντομα να υλοποιούνται και μέσα σε λίγα χρόνια υπόσχονται μια καλύτερη, πιο βιώσιμη καθημερινότητα για τους κατοίκους και πιο ελκυστικές πόλεις για τους επισκέπτες. Όλα τα έργα αστικών αναπλάσεων που υλοποιούμε αφορούν στη δημιουργία πράσινων υποδομών, στην αύξηση του πρασίνου, στη δημιουργία σύγχρονων και λειτουργικών ελεύθερων δημόσιων χώρων. Δημιουργούν ένα νέο αστικό περιβάλλον σε όλη την Κεντρική Μακεδονία. Τα δυο έργα, με σημαντικό προϋπολογισμό, στις Σέρρες και το Λιτόχωρο, θα αναβαθμίσουν τις συγκεκριμένες πόλεις και θα είναι ολοκληρωμένα μέσα σε περίπου ένα με ενάμιση χρόνο από την έναρξή τους, η οποία υπολογίζεται το ερχόμενο καλοκαίρι».
Το έργο που εγκρίθηκε είναι:
ΣΕΡΡΕΣ – «Έργα Αστικής Αναζωογόνησης (ΦΑΣΗ ΙΙ) της ΟΧΕ-ΒΑΑ Σερρών»
Η ανάπλαση αφορά σε μια περιοχή με συνολικό εμβαδόν 225.000,00 τ.μ.(22,5 εκτάρια).
Η έναρξη των έργων θα γίνει τον Ιούνιο του 2025 και η ολοκλήρωσή τους τον Δεκέμβριο του 2026.
Στόχος είναι η περιβαλλοντική αναβάθμιση κοινοχρήστων χώρων (πεζοδρομίων) σε τμήματα οδών εντός του αστικού ιστού του Δήμου Σερρών. Πιο συγκεκριμένα η παρέμβαση αφορά περιοχή από τον άξονα Αρχ. Μακαρίου – Νέστωρος Φωκά ανατολικά, έως την οδό Μιαούλη δυτικά και από τον άξονα Κρέσνας – Σταμούλη βόρεια έως τον άξονα Βενιζέλου – Β. Βασιλείου (χωρίς να συμπεριλαμβάνονται οι συγκεκριμένες οδοί) νότια.
Για λόγους ευκολίας, η περιοχή παρέμβασης ονομάζεται Βόρειος Άξονας.
Το βόρειο τμήμα της πόλης των Σερρών, το οποίο διατρέχει ο συγκεκριμένος άξονας, αποτελείται κυρίως από κατοικίες και σε όλο το εύρος υπάρχουν ασφαλτοστρωμένοι δημοτικοί δρόμοι. Σύμφωνα με το εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο υπάρχουν θεσμοθετημένα πεζοδρόμια. Εντός της περιοχής υπάρχουν κάποιες υφιστάμενες διαμορφώσεις με πλακοστρωμένους διαδρόμους, φυτεύσεις και αστικό εξοπλισμό. Ο χώρος διαθέτει πράσινο και ανεπτυγμένα δέντρα ενώ όλες οι σταθερές επιφάνειες είναι επιστρωμένες με την απλή πλάκα πεζοδρομίου.
Η κεντρική ιδέα του σχεδιασμού έχει ως στόχο τη δημιουργία μίας νέας ενιαίας αντιληπτικά ενότητας με έμφαση στον εμπλουτισμό του πρασίνου, την ευνοϊκότερη πρόσβαση σε τυφλούς και άτομα με αναπηρίες, καθώς και της εγκατάστασης υποδομών για τον εμπλουτισμό των χρήσεων, δημιουργώντας μία ελκυστική περιοχή για τους πολίτες που θα δίνει έμφαση στην ασφάλεια, με ενότητες διαφορετικών στοιχείων για διάβαση και στάση στο χώρο.
Στις προτεινόμενες παρεμβάσεις προωθούνται ενέργειες όπως:
-Η φύτευση και αντικατάσταση δένδρων για τη δημιουργία ελκυστικών περιοχών και για την ενθάρρυνση νέων μικροκλιματικών συνθηκών. Προτείνεται η φύτευση με δέντρα που ευνοούνται από το τοπικό κλίμα, χαμηλής συντήρησης και απαίτησης γενικότερα.
-Επίστρωση επιφανειών με υλικά που έχουν επιλεγεί με κριτήρια την αισθητική και τη λειτουργική αναβάθμιση του κοινόχρηστου χώρου, έχοντας ταυτόχρονα λάβει υπόψη την ευκολία για την κατασκευή και την συντήρηση. Προτείνεται η επικράτηση των πλακών πεζοδρομίου που να είναι λειτουργικές κατά προτίμηση αντιολισθητικές σε συνδυασμό με τις πλάκες τυφλών που τηρούν τις διεθνείς προδιαγραφές.
-Στις διαμορφώσεις του χώρου διαμορφώνονται καθιστικά τριών τύπων, και εγκατάσταση αστικού εξοπλισμού που περιλαμβάνει καλαθάκια μικροαπορριμμάτων με σταχτοδοχείο (επιστύλιοι κάδοι).
Η ανάπλαση θα συμβάλλει στη λειτουργική και αισθητική ανακατασκευή του δημόσιου χώρου, στη βελτίωση της προσβασιμότητας από όλους και στη δημιουργία επαρκούς πλάτους πεζοδρομίων και αξόνων κίνησης πεζών χωρίς να μειωθεί το πλάτος των δρόμων.