Ένα άκρως ενδιαφέρον άρθρο, δημοσίευσε ο δημοσιογράφος Δημήτρης Νάτσιος στην εφημερίδα “Σερραικόν Θάρρος” και αναφέρετε στον Σερραίο εικαστικό, Χριστόφορο Μελλίδη.
Ο αρθρογράφος που χαρακτηρίζει τον καλλιτέχνη, «θησαυροφύλακα» της παράδοσης και της πολιτιστικής κληρονομιάς μας και ξεχωριστό άνθρωπο, που κοσμεί με την παρουσία και την δουλειά του, την πόλη των Σερρών, μίλησε μαζί του σε μια αποκαλυπτική συνέντευξη.
Ο Χριστόφορος Μελλίδης, στη συνέντευξη που παραχώρησε στο «Σ.Θ.» και τον Δημήτρη Νάτσιο, φανερώνει ότι είναι ένας αυθεντικός υπηρέτης της πατρώας γης, ένας ανήσυχος ερευνητής και πολυπράγμων καλλιτέχνης που ανήκει στο σπουδαίο έμψυχο δυναμικό του τόπου μας.
Σας παραθέτουμε την συνέντευξη και το φωτορεπορτάζ:
Μιλήστε μας για τη πορεία σας στη ζωγραφική και τις πιο σημαντικές στιγμές;
Ξεκίνησα την ζωγραφική από παιδί και συγκεκριμένα όταν ήμουν μαθητής Α’ Γυμνασίου. Ένας συμμαθητής μου ζωγράφιζε τον Λάκη Ιστραφίδη και είχε κάποια σχέδια. Τα πήρα, τα αντέγραψα και από τότε άρχισε το ενδιαφέρον μου για τη ζωγραφική. Αργότερα σπούδασα τρία χρόνια σε σχολή σχεδιαστών. Τα πρώτα έργα ήταν ασπρόμαυρα με πενάκι μετά με χρώματα σε καμβά. Η πρώτη μου συμμετοχή σε έκθεση ήταν στο Επιμελητήριο Σερρών το 1972.Ακολούθησαν ατομικές εκθέσεις: Ορφέας Σερρών 1977, στην Κομοτηνή και την Ξάνθη 1979, στην γκαλερί «Νεφέλη στην Αθήνα 1980 και στο «Βελλίδειο» – Θεσσαλονίκη 1986. Ακόμη συμμετείχα σε εκθέσεις στην Δράμα, την Κέρκυρα, τη Ρόδο, τη Λαμία σε παγκόσμια έκθεση Σκίτσου και σε Βαλκανική έκθεση γελοιογραφίας.
Στη διάρκεια της πορείας μου έχω εκδώσει τέσσερα βιβλία, σχετικά με τη δουλειά μου. Περιέχουν σχέδια και στοιχεία γύρω από την αρχιτεκτονική της πόλης των Σερρών.
Το βιβλίο μου με τίτλο «Βρύσες» κυκλοφόρησε το 1982, τα «Νεοκλασικά των Σερρών» το 1991, οι «Πόρτες» το 1992 και το τελευταίο μου βιβλίο που έχει τίτλο «Η πέτρα στην αρχιτεκτονική» το 2003.
Θεωρώ ότι η πιο σημαντική στιγμή ήταν όταν τιμήθηκα με βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών για την προσφορά στην διάσωση της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς, το1985 παρουσία του προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας.
Πόσα χρόνια διατηρείτε εικαστικό εργαστήρι στην πόλη των Σερρών;
Οικία Τζήμου
Διατηρώ 43 χρόνια εικαστικό εργαστήρι στην οδό Εθνικής Αντίστασης 40 από το 1977, έτος που ξεκίνησα.Εκτός από τους Σερραίους το επισκέπτονται ξένοι, σχολεία, Γυμνάσια αλλά και κάποιοι επιστήμονες που θέλουν στοιχεία για την αρχιτεκτονική της παλαιάς πόλης.
Τα έργα σας φανερώνουν ότι είχατε δημιουργήσει υποδομή; Πληροφορούμαστε ότι είστε συλλέκτης παλιών φωτογραφιών
Λαϊκή αγορά
Το 1975 ξεκίνησε το ενδιαφέρον μου για την παραδοσιακή αρχιτεκτονική με φωτογραφίες και σχέδια από σπίτια, βρύσες, γεφύρια, αυλόπορτες, μοναστήρια.
Το 1983 ίδρυσα το κέντρο αρχιτεκτονικής και παράδοσης Σερρών. Με σχέδια, μακέτες, φωτογραφίες, συλλογή παλιών εργαλείων.
Διαθέτω μεγάλη συλλογή από σχέδια και φωτογραφίες από παραδοσιακά επαγγέλματα του παρελθόντος
H κλήση σας στην αρχιτεκτονική από πού προήλθε;
Μπεζεστένι
Είχα εργαστεί σε αρχιτεκτονικό γραφείο και σχεδίαζα πολυκατοικίες. Όταν έβλεπα ότι γκρέμιζαν τα ωραία παραδοσιακά και νεοκλασικά κτήρια της πόλης για να δημιουργήσουν στη θέση τους πολυκατοικίες, εγκατέλειψα αυτή τη δουλειά και άρχισα να αποτυπώνω όλα αυτά που χάνονται.
Τι σας εμπνέει και τι μηνύματα στέλνετε με τα έργα σας;
Πλατεία Ελευθερίας
Η δουλειά μου γενικότερα είναι πάνω στα παραδοσιακά σπίτια και επαγγέλματα και ό,τι έχει σχέση με την παράδοση όπως παλαιά γεφύρια, μοναστήρια.
Θέλω, λοιπόν, αυτός είναι ο πρωταρχικός μου στόχος, να στείλω ένα μήνυμα να τα συντηρούν όλα αυτά, ώστε να πάψει αυτός ο θησαυρός να χάνεται. Νομίζω ότι υπάρχουν κάποια ενδιαφέροντα παραδοσιακά σημεία στα χωριά τα οποία μπορούν να διατηρηθούν να συντηρηθούν και να αποτελέσουν την αρχιτεκτονική μας κληρονομιά.
Μιλήστε μας για την προσπάθεια σας να ομορφύνει το αστικό περιβάλλον με τις φωτογραφίες (ζωγραφιές) σας;
Βρύση στο Άγιο όρος
Ήθελα πάντα να βγάλω την τέχνη μου στο δρόμο. Το1994 μετά την αποδοχή της πρότασης μου από την ΔΕΗ Σερρών, φιλοτέχνησα 12 θέματα από την παλιά πόλη σε συνολικό μήκος 60 μέτρων.Πριν ένα χρόνο η δουλειά αυτή, μετά την συντήρηση, αποτελεί μια υπαίθρια Πινακοθήκη. Στόχος μου είναι μετά την έναρξη της συνεργασίας μου με τον Δήμο Σερρών, οι ζωγραφικές παρεμβάσεις να δώσουν μια χαρούμενη όψη σε γκρίζους τοίχους της πόλης μεταφέροντας εικόνες περασμένων εποχών σε κατοίκους και επισκέπτες.
Έτσι θεατές που δεν έχουν επισκεφθεί ποτέ εκθέσεις ζωγραφικής έρχονται σε επαφή με την τέχνη.
Oι εικαστικές παρεμβάσεις σας, στον αστικό ιστό της πόλης των Σερρών, τυγχάνουν της αποδοχής των πολιτών; Εσείς πώς το εισπράττετε;
Ο Χρ. Μελλίδης επι τω έργω.
Το εισπράττω με συγχαρητήρια και ευχές. Είναι κάτι συγκινητικό αυτό που μου δίνει ο κόσμος. Βλέπω ότι υπάρχουν πολίτες που φθάνουν στο σημείο να δακρύσουν, βλέποντας ζωγραφισμένη μία παλιά γειτονιά σε έναν τοίχο. Βλέπω ότι οι Σερραίοι αντιμετωπίζουν πολύ θετικά την προσπάθεια μου και αυτό με ενθαρρύνει και με ικανοποιεί.
Ποιά τα μελλοντικά σας σχέδια ως καλλιτέχνης και οι μελλοντικές φιλοδοξίες σας για παρεμβάσεις στην πόλη και στον Δήμο Σερρών;
Παλαιά εκκλησία της Παναγίτσας
Έχω ξεκινήσει μία συνεργασία με την ΚΕΔΗΣ. Ήδη έχει ζωγραφιστεί ένας τοίχος στο ισόγειο του κτηρίου. Σκέφτομαι να δημιουργηθεί μία μεγάλη ανάγλυφη μακέτα με φυσικά υλικά από αναπαράσταση, από ένα παραδοσιακό χωριό , προκειμένου να εκτεθεί δημόσια.
Οι καλλιτέχνες έχουν ενόραση μπορούν να βλέπουν πράγματα, να στηλιτεύουν με τον χρωστήρα τους καταστάσεις ή να ωραιοποιούν την πραγματικότητα. Εσείς πως λειτουργείτε;
Μοναστήρι Τιμίου Προδρόμου
Κάθε καλλιτέχνης έχει τη δική του θεματογραφία και προσπαθεί να περάσει το δικό του μήνυμα στο κοινό, άλλοι το πετυχαίνουν και άλλοι όχι. Εμένα η δουλειά μου βασίζεται στη διάσωση της αρχιτεκτονικής παράδοσης.
*Δημήτρης Νάτσιος για το “Σερραικόν Θάρρος”