ΕΛΛΑΔΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Καμπάνα 2.000 ευρώ για ενοχλητικά τηλεφωνήματα τηλεπωλήσεων

Ένα ευρύ δικαστικό προηγούμενο ανοίγει το Πρωτοδικείο Αθηνών επιδικάζοντας αποζημίωση για ηθική βλάβη 2.000 ευρώ στον καθένα συν τους νόμιμους τόκους, σε δυο πολίτες που ενώ είχαν δηλώσει πως δεν επιθυμούν τηλεφωνήματα για τηλεπωλήσεις, δέχονταν καθημερινά έναν βομβαρδισμό από εμπορικές οχλήσεις στα τηλεφωνά τους.

Το δικαστήριο στη δευτεροβάθμια κρίση ανέτρεψε μάλιστα απόφαση του Ειρηνοδικείου που είχε απορρίψει ως αόριστη την αγωγή αποζημίωσης αναφέροντας χαρακτηριστικά πως η ηθική βλάβη που υπέστησαν δεν είναι ασήμαντη ή ανύπαρκτη.

Τηλεφωνήματα για τηλεπωλήσεις: Το σκεπτικό

Θεμελιώνοντας μάλιστα την κρίση του, όπως αποκαλύπτει η εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ (Μίνα Μουστάκα) αναφέρει πως «…με την πραγματοποίηση των κλήσεων προς τους ενάγοντες η εναγόμενη παραβίασε τη διάταξη του άρθρου 11 Ν. 3471/2006, η ως άνω δε παράνομη και υπαίτια πράξη της προκάλεσε στους ενάγοντες ηθική βλάβη, όπως βάσιμα αυτοί ισχυρίζονται, λόγω της αναστάτωσης που τους προκάλεσαν οι μη ζητηθείσες τηλεφωνικές κλήσεις της εναγομένης για προωθητικούς και διαφημιστικούς σκοπούς, παρά το ότι αυτοί είχαν προβεί σε κάθε απαραίτητη ενέργεια, ώστε να μη δέχονται τέτοιες κλήσεις, και η συμπεριφορά της εναγομένης να αγνοήσει (έστω και από αμέλεια) την ως άνω ρητά εκφρασμένη βούλησή τους, προκειμένου να εξυπηρετήσει τους εμπορικούς της σκοπούς», επισημαίνεται στο σκεπτικό της δικαστικής απόφασης…. Η ηθική βλάβη που προκλήθηκε στους ενάγοντες δεν είναι ανύπαρκτη ή ασήμαντη, όπως αβάσιμα ισχυρίζεται η εναγομένη. Με τις κλήσεις προσβλήθηκε η προσωπικότητά τους, καθώς εθίγη το δικαίωμα πληροφοριακής αυτοδιάθεσης και ιδιωτικότητάς τους με τη χρησιμοποίηση των τηλεφωνικών τους συνδέσεων για προωθητικούς και διαφημιστικούς σκοπούς παρά τη ρητή εναντίωσή τους, με αποτέλεσμα οι ενάγοντες να δικαιούνται χρηματική ικανοποίηση».

Το δικαστήριο επιδίκασε στον καθένα ως αποζημίωση 2.000 ευρώ νομιμοτόκως, αντί των 20.000 ευρώ που διεκδικούσε ο καθένας τους με τον νόμιμο τόκο.

Ευρύτερο

Το ενδιαφέρον της απόφασης είναι προφανώς ευρύτερο δεδομένου ότι πολλοί θα αναγνωρίσουν σκηνές από τη δική τους καθημερινότητα σε όσα καταγγέλλουν οι εναγόμενοι.

Αναγκαία προϋπόθεση, όπως προκύπτει από το περιεχόμενο της δικαστικής απόφασης για να θεμελιωθεί το δικαίωμα παροχής δικαστικής προστασίας των καταναλωτών, είναι να έχουν δηλώσει ότι δεν επιθυμούν να δέχονται στα τηλέφωνά τους εισερχόμενες κλήσεις που έχουν σκοπό την εμπορική – διαφημιστική προώθηση προϊόντων, μέσω του τηλεπικοινωνιακού τους παρόχου.

Με τον τρόπο αυτόν αυτομάτως οι δηλωμένοι τηλεφωνικοί αριθμοί καταχωρίζονται – ή τουλάχιστον θα έπρεπε να καταχωρίζονται – σε ειδικό κατάλογο συνδρομητών (μητρώο), όπως προβλέπεται στη διάταξη του άρθρου 11 Ν. 3471/2006, και έτσι οι διαφημιστικές εταιρείες οφείλουν να εξαιρούν από το «πελατολόγιο» τις συγκεκριμένες κλήσεις.

Πηγή: dikastiko.gr